Informácie o právach pacienta
Čo všetko by ste mali vedieť o právach, ktoré ako pacienti máte
- Máte právo, aby ste dostali takú zdravotnú starostlivosť, akú si vyžaduje váš zdravotný stav, vrátane preventívnej zdravotnej starostlivosti a aktivít na podporu zdravia.
- V ambulancii sme si všetci rovní a nesmieme vás diskriminovať kvôli vašej chorobe, rase, farbe pleti, pohlaviu, náboženstvu, politického alebo iného zmýšrania, národnostného alebo sociálneho pôvodu, vášmu majetku, rodu alebo iného postavenia.
- Každý pacient má právo na výber ambulancie, ktorú bude navštevovať ako aj na jej zmenu. Môžu vás odmietnuť len vo výnimočných prípadoch:
- neúnosné pracovné zaťaženie ambulancie,
- osobný vzťah zdravotníckeho pracovníka, ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť s pacientom,
- osobné presvedčenie zdravotníckeho pracovníka (umelé prerušenie tehotenstva, sterilizácia a asistovaná reprodukcia).
- Ak máte trvalý pobyt alebo prechodný pobyt v určenom zdravotnom obvode ambulancie, tak vás poskytovateľ nemôže odmietnuť pre neúnosné pracovné zaťaženie.
- Ak vás poskytovateľ ambulantnej starostlivosti odmietne, máte právo požiadať vyšší územný celok o preverenie odmietnutia.
- Máte právo, aby vás lekár poskytujúci ambulantnú zdravotnú starostlivosť v prípade potreby odoslal na vyšetrenie k lekárovi — špecialistovi. Na vyšetrenie u špecialistu potrebujete výmenný lístok, okrem:
- psychiatra
- kožného lekára
- očného lekára pri predpise okuliarov
- ďalšieho vyšetrenia, ktoré určí špecialista a pravidelnej lekárskej kontrole
- do 24 hod. od vzniku úrazu alebo náhlej zmeny zdravotného stavu
- ochranného liečenia
- vyšetrenia v doplnkových ordinačných hodinách
Súhlas s diagnostikou a liečbou
- Pacient má právo zúčastňovať sa procesu zdravotnej starostlivosti, spolurozhodovať o jej poskytovaní a liečení.
- Pacient má právo byť informovaný o svojom zdravotnom stave, vrátane povahy ochorenia, potrebných zdravotných výkonoch a možnostiach liečby.
- Ak nerozumiete tomu čo lekár hovorí, tak nebojte sa ho na to upozorniť a poprosiť, aby vám to vysvetlil ešte raz takým spôsobom, aby ste tomu porozumeli.
- Váš informovaný súhlas s diagnostikou ochorenia, liečbou, iným úkonom je vermi dôležitý !
- Vašim informovaným súhlasom dávate na javo, že ste boli införmovaný o svojom zdravotnom stave vrátene povahy ochorenia, potrebných zdravotných výkonoch a možnostiach liečby, o následkoch a rizikách diagnostiky alebo liečby a možnostiach diagnostiky alebo liečby.
- Vždy máte právo odmietnuť liečbu alebo zdravotný výkon a rovnako máte právo rozhodnúť o ukončení liečby. O rizikách odmietnutia vás ošetrujúci zdravotnícky pracovník musí poučiť.
- Ak lekár nevie získať váš súhlas (napr. ste odpadli) a zdravotný výkon je nevyhnutný a neodkladný, tak môže tento výkon lekár urobiť aj bez vášho súhlasu.
- Ak nedodržujete liečebný režim, tak sociálna poisťovňa vám môže prestať platiť nemocenské dávky a zdravotná poisťovňa môže od vás žiadať náklady na liečbu.
- Zdravotnícke zariadenie je povinné umiestniť na viditeľnom mieste cenník vybraných výkonov zdravotnej starostlivosti, ktoré uhrádza pacient
Právo na poskytnutie/sprístupnenie zdravotnej dokumentácie
- Pacient alebo jeho zákonný zástupca má právo nahliadať do zdravotnej dokumentácie a robiť si na mieste výpisky alebo kópie zo zdravotnej dokumentácie. Nakoľko je však zdravotná dokumentácia v ambulancii klinickej logopédie Logorea vedená elektronicky, v rámci E-ZDRAVIA, sprístupniť nahliadnutie do zdravotnej dokumentácie môže len NCZI, na ktoré sa môžete obrátiť so svojou žiadosťou.
- Poskytovateľ môže odmietnuť nahliadnutie do zdravotnej dokumentácie osobe, ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť v špecializačnom odbore psychiatria alebo klinická psychológia, ak by to negatívne ovplyvnilo jej liečbu.
- Pri prepustení zo zdravotníckeho zariadenia má pacient právo vyžiadať si písomnú správu o diagnóze, o priebehu ochorenia a liečbe svojho ochorenia.
- V prípade úmrtia pacienta má právo nahliadnuť do zdravotnej dokumentácie manžel, manželka, dieťa alebo rodič, ak takýchto osôb niet, tak plnoletá osoba, ktorá so zosnulým žila v čase úmrtia v spoločnej domácnosti.
Dôvernosť
- Všetky informácie o zdravotnom stave pacienta, diagnózach, liečbe a prognóze a aj všetky ostatné informácie osobného charakteru sú dôverné počas života pacienta aj po jeho smrti.
- údaje zo zdravotnej dokumentácie možno poskytnúť na základe písomného vyžiadania prokurátorovi, vyšetrovateľovi, úradu práce, súdu alebo • iných zákonnom vymedzeným osobám formou výpisu.
- Všeobecný lekár uchováva vašu kompletnú zdravotnú dokumentáciu po dobu 20 rokov po úmrtí pacienta a špecialista po dobu 20 rokov od posledného poskytnutia zdravotnej starostlivosti.
- Informácie o pacientovi a prístup k jeho zdravotnej dokumentácii sa môžu poskytnúť pre štatistické a vedecké účely v súlade s platnými právnymi predpismi.
Podávanie sťažností
- Ak sa domnievate, že bolo porušené vaše právo na správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti, môžete podať sťažnosť. Je potrebné, aby ste vašu sťažnosť podali písomne.
- Sťažnosť je potrebné podať riaditeľovi zdravotníckeho zariadenia, v ktorom vám bola poskytnutá zdravotná starostlivosť, s ktorou nie ste spokojný.
- Poskytovateľ je povinný Vás písomne informovať o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od podania žiadosti, ak z obsahu žiadosti nevyplýva nutnosť konať „bezodkladne“ alebo v kratšej lehote.